Ervaringen van AIOS |
Eveline Vlaanderen arts M+GNaast mijn rol als opleider ben ik momenteel vooral werkzaam als jeugdarts
Het opleiden van AIOS inspireert mij om met een frisse blik te kijken naar
|
Manje Dijkema arts M+GAls praktijkopleider eerste en tweede fase probeer ik mijn AIOS te laten profiteren van mijn ervaring en netwerk. Naast jeugdarts op het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het speciaal onderwijs ben ik visitator bij de RGS (Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten), bestuurslid bij SOGEON (Stichting Sociaal Geneeskundige Opleidingen in Nederland) en heb ik o.a. meegewerkt aan diverse richtlijnen en publicaties.
Ik vind veel dingen leuk en doe mijn best om een AIOS te laten ontdekken waar zijn of haar passie en talent liggen. Het leuke van opleider zijn, is dat je ook weer leert van je AIOS. Het is belangrijk om een goede match te zijn want je gaat samen een traject aan en dan moet je het beste in elkaar naar boven halen. |
Solveig Zeisser, jeugdarts KNMGMet meer dan 20 jaar ervaring in mijn vakgebied heb ik uitgebreide expertise opgebouwd, met name in de begeleiding van kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar en meer recentelijk ook in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Daarnaast ben ik opleider voor eerste fase AIOS.
Mijn specifieke belangstelling ligt bij het begeleiden en ondersteunen van kinderen en ouders bij spraak-taalontwikkelingsproblemen en andere ontwikkelingsuitdagingen. Ik vind het waardevol om samen met ouders inzicht te krijgen in de specifieke behoeften van hun kind en hen te helpen bij het vinden van passende oplossingen. |
Conny Onnouw, jeugdarts KNMGNa eerst een aantal jaren op diverse kinderafdelingen in het ziekenhuis gewerkt te hebben, ben ik nu al langere tijd werkzaam in de jeugdgezondheidszorg. Op het moment houd ik mij bezig met de kinderen die op het speciaal onderwijs zitten en de jongeren van het voortgezet onderwijs en het mbo. Daarnaast ben ik aandachtsfunctionaris voor zorgwekkende opvoedsituaties.
Als opleider eerste fase jeugdgezondheidszorg vind ik het fijn om mee te mogen kijken bij jonge collega’s en ze te motiveren om out of the box te denken. In de opleiding vind ik dat de wensen van de AIOS centraal moeten staan, zodat de AIOS zo veel mogelijk uit de opleiding halen. Natuurlijk komen daar dan nieuwe spannende dingen op hun pad, maar met een beetje begeleiding blijkt dat de AIOS vaak meer kunnen dan ze zelf denken.
Door opleider te zijn leer ik ook van de AIOS en blijf zo ook op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Kortom: een leven lang leren. |